Orosi Tünde – Lélekfa

Stresszmentesítő Képességfejlesztés gyermekeink lelki egészségéért

A tanulás fontos része az életünknek. Amíg gyerekek vagyunk ez tölti ki a mindennapjainkat. Később felnőve azt hisszük, hogy befejezhetjük, de a tanulás soha nem ér véget. Minden nap találkozunk olyan eseményekkel, amiket meg kell oldanunk és új forgatókönyveket kell írnunk, hogy ez sikerüljön. Ez is egy tanulási folyamat. Csak ezeket már nem vesszük konkrét tanulásnak, azt inkább az iskolapadban eltöltött idővel azonosítjuk. Pedig, ha valakinek ilyen jellegű problémái, nehézségei vannak, akkor a hétköznapi dolgok is nehezére eshetnek. Ezért nagyon fontos foglalkoznunk a képességfejlesztéssel legyen az gyermek vagy felnőtt.

A tanulási problémák gyakori oka a stressz. Igen a stressz. Bármily hihetetlen, de a gyerekeknek ugyanúgy lehetnek problémáik, mint nekünk. Nap mint nap szembesülnek olyan dolgokkal, amiket nem tudnak feldolgozni, és csak hurcolják magukban. Ezek a mélyre ásott ügyek, ha a testünk stresszreakcióját vesszük figyelembe, okozhatnak tanulási problémákat, illetve tanulási nehézségeket is. A stresszreakció egyik „mellékhatása”, hogy képtelenek vagyunk gondolkodni. Ez teljesen független attól, hogy ki milyen képességű. Ugyanúgy vonatkozik a kitűnő tanulóra és arra is, aki csak bukdácsol. Gyakran előfordul, hogy felelés vagy dolgozatírás közben leblokkolnak. Hiába tudja még reggel is, az előző este elsajátított anyagot, amikor vissza kellene adni szóban vagy írásban, nem jut eszébe semmi.

Nézzünk erre néhány példát. Ha valakit megszégyenítenek a társai a tábla előtt felelés közben, előfordulhat, hogy a legközelebbi ugyanilyen helyzetben nem tud teljesíteni, mert a stresszreakció meggátolja ebben.

Ha a gyerek nagyon meg akar felelni a tanárainak, társainak, szüleinek, ez a „nagyon akarás” is blokkolhatja a teljesítményét.

Előfordulhat, hogy az íráshoz vagy a beszédhez kapcsolódik valamilyen negatív élménye. Ebben az esetben, nem biztos, képes lesz leírni, illetve elmondani, amit tud.

Ha több ilyen kudarc élmény ér egy gyereket, elveszítheti a tanulás iránti motivációját, ami az eredmények romlásához vezethet.

Egyéni és csoportos formában is nagyon szép sikereket értem már el a gyerekeknél.

Ez történik egy egyéni foglalkozáson:

Az egyéni foglalkozáson személyre szabottan a gyerek problémájához keressük a megoldásokat és a technikákat. Az első találkozás alkalmával, megnézzük, hogy a tanuláshoz milyen érzelmi blokk kötődik. Ennek feloldása után már könnyebb lesz a tanulási képességeket javítani.

A folytatáshoz több lehetőség is van.

  • A Brain Gym, vagyis EDU Kineziológia® kifejezetten a tanulási képességek fejlesztésével foglalkozik. Egy adott céllal kapcsolatban keressük meg, hogy mely területeket szükséges kiegyensúlyozni, mint például kommunikáció, megértés vagy szervezés. És ha jól belegondolunk, minden ezeken múlik. Hogyan kommunikálok, azt mások hogyan értik meg? Hogyan kommunikálnak velem, azt én hogyan értem meg? Hogyan tudom szervezni a napjaimat és a teendőimet? Ezeken belül részletesen is megnézzük, hogy a látás, az írás, hallás, vagy a pozitív hozzáállás területét szükséges-e korrigálni. A Brain Gym gyakorlatok, melyek segítenek a fenti területek blokkjait oldani könnyen elsajátíthatók és kivitelezhetők, ugyanakkor rendkívül hatásosak.
  • Tanulási coaching: Ezzel a módszerrel a gyerek tanulási jellegzetességeit figyelembe véve személyre szabott tanulási technikákat tanítok. Ezekkel hatékonyabban, gyorsabban, könnyebben tudja elsajátítani az anyagot. Időnként felülvizsgáljuk az eredményeket és ha szükséges újabb technikákkal egészítjük ki a palettáját.

Ez történik egy csoportos foglalkozáson:

Fejlesztem az érzelmi intelligenciát: ha fel tudja ismerni és ki tudja fejezni az érzelmeit, érzéseit, akkor könyebben mondja el, hogy mi bántja. Ha elmondta, a szülő és a gyerek közelebb kerül egymáshoz és a megoldáshoz, aminek az az eredménye, hogy mi szülők jobban és többet tudunk neki segíteni.
Érzelmi stressz oldása: Minden alkalommal feldolgozunk egy érzelmi stresszel terhelt élet eseményt. A negatív érzéseket kicseréljük pozitív érzésekre. Keresünk egy olyan megoldást, amit a következő, hasonló alkalommal felhasználhat. Így megtanulja kezelni a konfliktushelyzeteket, illetve a viselkedési problémák finomodnak. Ezek családon belüli problémák is lehetnek, amiket ha kisimítunk, harmonikusabbá válhat az életünk. Ehhez viszont nekünk szülőknek is dolgoznunk kell a saját mumusainkon.

Növeljük az önbizalmukat: A negatív érzelmek felismerése és elengedése hatására elhiszi magáról, hogy: Ügyes, okos és képes megoldani, minden rábízott feladatot. Ez segít abban is, hogy leküzdje a szorongásait és félelmeit és szívesebben fogjon bele egy új dologba.

Összehangoljuk a két agyféltekét: Ez, elősegíti a szövegértés, írás, olvasás, memorizálás és figyelem koncentrálás fejlődését, ami a tanulmányi eredmények javulását eredményezi.

A két agyfélteke összehangolásával, a test energetizálásával, stressz mentesítéssel, – már egy- másfél hónap alatt – hatékony és eredményes változásokat érünk el a gyerekek munkájában, viselkedésében, ami az egész család javára válik. Egy nyugodtabb, magabiztosabb, gyerekkel sokkal könnyebb szót érteni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a foglalkozásokon rendszeresen résztvevő gyerekeknek, rövid idő eltelte után, viselkedésükben, magatartásukban, tanulmányi eredményeikben pozitív változások történtek és javultak a családi kapcsolataik.